GLAiD

Rødovre Centrums Fysioterapi følger GLAiD konceptet (Godt Liv med Artrose i Danmark) og er den nyeste vidensbaserede behandling til patienter med artrose i hofte og knæ. Vores GLAiD atrosehold henvender sig til personer med lette til moderate smerter i knæ og hofte p.g.a. artrose. Vi har stor ekspertise og gode resultater med GLAiD konceptet. Målgruppe Patienter med artrose ( Artrose blev tidligere kaldet slidgigt ) Du har smerter i fod, knæ eller hofte. Forløb Med GLAiD træningsforløbet lærer du at tackle dine knæ og/eller hoftesmerter og træne dit knæ og din hofte hensigtsmæssigt. Træning har vist at have den bedste effekt i forhold til nedsat smerte, øget funktion- og aktivitetsniveau for mange personer med lette til store gener pga. artrose. Artrosetræningen foregår på hold og følger et superviseret træningsforløb med fokus på at træne det påvirkede led mest hensigtsmæssigt via bla. øvelser. Deltagerne instrueres grundigt i øvelserne, for disse specifikke øvelser tages der højde for individuelle hensyn, hvorfor øvelserne tilpasses den enkeltes niveau og behov. Ud over at træne benene, indgår der styrke- og stabilitetsøvelser for mave og ryg, da kontrol over kropsstammen er en forudsætning for at have kontrol over knæ- og hofteled. Efter endt træningsforløb vil man igen blive testet, så både du og fysioterapeuten kan vurdere træningseffekten. Træningen foregår hos vores fysioterapeuter der er uddannet i GLAiD konceptet og som har specielle kompetencer indenfor behandling af gener relateret til hofte, knæ og fod. Hvad er artrose? Artrose blev tidligere kaldet slidgigt, men man ved nu at nedbrydningen af brusk intet har med slid at gøre. Artrose er en lidelse, som er meget almindelig. Artrose rammer hele leddet, men frem for alt ledbrusken, som bliver tynd og skrøbelig. Dette kan skyldes, at frisk brusk udsættes for alt for stor belastning, eller at brusken af en eller anden årsag er sygt og ikke tåler normal belastning. Se træningstider under hold-træning